Pentru a dezvolta abilitățile care stau la baza formării limbajului, nu e nevoie de instrumente scumpe. Cu puțină creativitate, se pot crea activități distractive și benefice dezvoltării armonioase a copilului.
Lucruri vechi, abilități noi
Fiecare avem acasă jucării mici (cum sunt cele din ouăle de ciocolată) sau obiecte mici. În plus, aproape zilnic ne întâlnim cu o hârtie de ambalat.
Ce abilități putem dezvolta cu aceste două elemente?
- motricitatea fină
- dezvoltarea vocabularului
- abilitățile de comunicare
- dezvoltarea creativității și imaginației
- răbdarea
Descrierea activității:
Ia cinci jucării sau obiecte mici. Înfășoară-le într-o bucată mică de hârtie de ambalat veche. Dă-i copilului să desfacă aceste pacheţele.
Dezvoltă-i imaginaţia, întrebându-l: “Ce crezi că se găseşte în acest pacheţel?”
Lasă-l să pipăie ghemul de hârtie şi dă-i timp să-şi imagineze ce ar putea fi. Dacă e o jucărie sau obiect cunoscut, se antrenează şi memoria. Copilul va căuta în memorie ceva ce cunoaşte deja. În acest moment, imaginaţia şi curiozitatea sunt efervescente. Puteţi da câteva caracteristici obiectului: e ceva mic, tare, cu colţuri sau rotund, etc. Dă-i voie apoi să desfacă hârtia. Asta dezvoltă motricitatea fină (cea care ajută la scris). După ce vede ce se află în hârtie, discutaţi despre acel lucru. Asta va dezvolta vocabularul. Dacă cel mic a avut dreptate referitor la jucăria din ambalaj, încrederea de sine va creşte foarte mult.
Am făcut această activitate împreună cu copii diagnosticaţi cu ADHD. Pot spune că le dezvoltă răbdarea şi îi determină să îşi folosească maniera kinestezică de recunoaştere a lucrurilor şi mai puţin cea vizuală, cu care sunt atât de obişnuiţi.
Lucruri mici, abilităţi mari
Îţi prezint o altă activitate în care poţi folosi aceleaşi cinci obiecte mici. În plus faţă de acestea mai ai nevoie de două pahare şi o linguriţă.
Ce abilități putem dezvolta cu aceste materiale?
- îndemânarea
- motricitatea
- coordonarea mână-ochi
- atenţia şi concentrarea
Descrierea activităţii:
Pune cele cinci obiecte mici în unul dintre pahare. Aşează paharul pe masă şi pune celălalt pahar la o distanţă de 20 cm în dreapta primului pahar. Cere copilului ca, folosind mâna dreaptă, să trasfere cu linguriţa, câte un obiect, în paharul din dreapta. Apoi, după ce toate jucăriile au ajuns în dreapta, cere-i să le transfere înapoi în primul pahar, folosind mâna stângă.
Această activitate o consider foarte benefică pentru copiii cu ADHD şi pentru toţi copiii care au nevoie de dezvoltarea atenţiei şi concentrării.
Vă doresc distracţie plăcută!