Sursa foto: freepik.com

Iată-ne ajunși la cea de-a doua etapă, din cele șase, din cadrul demersului terapeutic pentru remedierea dislaliei. Tu, părintele, ai pornit acasă acest demers. Te felicit pentru că ești un părinte curajos și responsabil!

Această etapă am numit-o „Lansare”. E etapa în care vizăm emiterea izolată a sunetului buclucaș. Obiectivul acestei etape este acela de a emite sunetul corect. Îți recomand să nu treci la etapele următoare până când nu este stăpânită de către copil.

Îți propun două variante prin care poți acționa în această etapă a demersului terapeutic. Tu alegi pe care o folosești. Vezi care se potrivește mai bine copilului tău. Poate, le folosești pe ambele.

Prima variantă e cea prin care căutăm emiterea spontană a sunetului. Pentru asta folosim onomatopee, poezioare, frământări de limbă sau cântecele. Putem face liniște în cameră prin Șșșș… sau îl putem surprinde pe R prin clasica poezioară a lui Rică.

A doua variantă e cea a demonstrației. Tu emiți sunetul și îl faci atent pe copil la două aspecte: gura ta și felul în care se aude sunetul. Copilul va încerca să redea sunetul prin reproducerea modelului oferit de gura ta și, în același timp, își va potrivi sunetul în funcție de ceea ce aude. Consider important să îți precizez că în acest moment ai nevoie de toată atenția copilului tău. E necesar să te asiguri că repetați într-un loc în care sunt cât mai puține surse sonore.

Menționez că este absolut necesar ca modelul pe care îl oferim copilului să fie unul corect. E lesne de înțeles că un părinte peltic nu-i poate oferi copilului său un model corect de emitere a sunetului S. Dar părintele poate urma el însuși un demers terapeutic. Apoi, copilul își va rezolva, ca de la sine, provocarea pe care o întâmpină pe partea de limbaj.

Copiii sunt oglinda noastră. De aceea ei sunt o provocare atât de mare pentru noi, părinții, și avem atât de multe lecții bune de predat prin propriul exemplu.

Așadar, să ne străduim să fim cele mai bune versiuni ale noastre ca părinți și să devenim exact acele modele pe care am vrea să le urmeze copiii noștri. Îți doresc spor la treabă!

Previous articleImportanța dezvoltării comunicării și limbajului în ADHD
Next articleAdolescenții cu autism – Andreea Baciu
Mădălina Orian
Sunt Mădălina Orian, părinte și logoped din pasiune! Sunt mamă a doi copii minunați, care mi-au acordat încrederea lor atunci când m-au ales să le fiu părinte. Sunt părinte special, cu provocări pe partea de limbaj din partea copiilor mei. Cu toate că am absolvit profil tehnic, m-a atras întotdeauna natura subtilă a omului. Ca să-mi ajut copiii (și, implicit, pe mine) am devenit logoped și am descoperit că acest domeniu mă fascinează. Îmi doresc să fiu aproape de părinți care au parte de provocări în creșterea și educarea copiilor lor. Cred cu toată ființa mea faptul că părintele e primul și cel mai important terapeut al copilului iar într-un trio echilibrat și sănătos părinte-copil-terapeut, toată lumea are doar de câștigat. Cred în demersurile terapeutice pornite cu multă iubire acasă și în iubirea administrată ca tratament de vindecare pentru orice afecțiune (fizică, psihică, sufletească).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here